Leidschendam-Voorburg viert Week voor de Gezonde Jeugd 2026 en 'maakt gezond gewoon'

Decoratief beeld

Een gezonde toekomst begint met een gezonde jeugd. Tijdens de Week voor de Gezonde Jeugd 2026 (7 tot en met 12 juni) vragen we samen met andere JOGG-gemeenten door heel Nederland aandacht voor een toekomst waarin iedereen gezond kan opgroeien.

Leidschendam-Voorburg werkt sinds 2017 onder de naam Goed Bezig! samen met bedrijven, sportverenigingen, scholen, opvanglocaties en allerlei andere organisaties aan het gezonder maken van de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren. De gezonde keuze is nu nog niet altijd de makkelijke, en dat zou wel zo moeten zijn. Met de JOGG-aanpak werken we aan een structurele verandering.

Programma Goed Bezig!

Zondag 7 juni: Buitenbeestfeest, Prinsenhof, Leidschendam

LV naar Buiten organiseert samen met Goed Bezig! en SenW het Buitenbeestfeest. Van 12:00 tot 16:00 uur is iedereen welkom in het Prinsenhofpark om lekker samen buiten te spelen. Er worden diverse gratis sport-, natuur- en voedingsactiviteiten aangeboden.

Dinsdag 9 juni: Themabijeenkomst Samen Sterker voor het Kind (voor professionals)

Overgewicht en obesitas bij kinderen is geen simpel vraagstuk. Het speelt zich af in het gezin, op school, in de wijk en vraagt om professionals die elkaar weten te vinden. Samen met Dr. Leandra Koetsier, gezondheidswetenschapper en expert op het gebied van de netwerkaanpak Kind naar Gezonder Gewicht, verkennen we de complexiteit van overgewicht én hoe we als professionals het netwerk rondom het kind kunnen versterken. Iedere professional in het onderwijs, de opvang, sport, zorg of het sociaal domein is welkom. Aanmelden kan via de JOGG-Regisseur.

Woensdag 10 juni: Buitenspeeldag

Op de nationale Buitenspeeldag moedigen we kinderen aan om buiten te spelen, te rennen, te ontdekken en plezier te maken. SenW en Goed Bezig! organiseren activiteiten in Leidschendam Noord (Prinsenhof en de Heuvel), Leidschendam Zuid (Tolveld) en Voorburg Noord (Curbulopark en Jan Mulderveld).

Donderdag 11 juni: Week van de Gezonde Jeugd bij MBO Rijnmond

In de Week van de Gezonde Jeugd maakt een klas vanuit verpleegkunde en verzorgende zich hard voor de gezondheid van zowel de medestudenten als mensen in Kenia. In deze week gaan ze aan de slag om allerlei Keniaanse hapjes te maken en deze te verkopen zodat de opbrengst naar een organisatie in Kenia kan waar mensen worden geholpen met hun gezondheid. Daarnaast gaan de studenten in samenwerking met de catering van school (Stapfoods) een gezonde combideal maken die ze deze week in het zonnetje willen zetten.

Samen maken we gezond gewoon

Wil je als school, bedrijf of organisatie ook meedoen aan de Week voor de Gezonde Jeugd? Laat dan met #maakgezondgewoon #weekvoordegezondejeugd op social media zien hoe jij je inzet voor een gezonde jeugd en daarmee een gezonde toekomst. Voor vragen kun je een mail sturen naar: tamar.vandijk@senw-lv.nl

Decoratief beeld